dodaj do ulubionych 0 szybki kontakt

*różnorodność kultur *kraina voodoo *tragiczna historia handlu niewolnikami *rytuały i ceremonie *maskarady *40 grup etnicznych *malownicze plaże

Wybierz termin

1980 PLN + 2490 EUR

* Płatne w Polsce w USD lub EUR lub równowartość w PLN liczona wg kursu sprzedaży USD/EUR w RB Polbank z dnia wpłaty.

Zarezerwuj teraz

Kiedy najlepiej wyjechać:

 

Sty

 

Lut

 

Mar

 

Kwi

 

Maj

 

Cze

 

Lip

 

Sie

 

Wrz

 

Paź

 

Lis

 

Gru

1. DZIEŃ: WARSZAWA – COTONOU
Wylot do Beninu. Po przylocie, transfer do hotelu. Zakwaterowanie. Nocleg w hotelu Azalai lub podobnym.

2. DZIEŃ: COTONOU – PORTO NOVO (ok 1,5 godz. jazdy) / śniadanie / kolacja
Po śniadaniu przejazd do Porto Novo — stare miasto, które słynie z kolonialnej architektury i kolorowych targowisk, w tym z dużego tradycyjnego targu ziołowego. Zwiedzanie Porto Novo obejmuje muzeum etnograficzne z kolekcją masek i posągów plemiennych, Wielki Meczet słynący ze stylu barokowego oraz stary pałac Króla Toffy. Pałac Królewski Króla Toffy — dawna rezydencja króla, która obecnie nosi nazwę „Musee Honmé”. Ten dobrze utrzymany i prosty pałac pokazuje jak naprawdę żyła afrykańska rodzina królewska. W 1883 roku Porto Novo zostało przejęte przez Francuzów. Od 1960 roku stolica niepodległego Beninu. Otwarte w 1998 roku muzeum Da-Silva mieści się w budynku w stylu afro-brazylijskim. Budynek został wybudowany w 1890 roku i należał do zamożnej brazylijskiej rodziny Agouda. Muzeum składa się z tradycyjnego domu, małej biblioteki, hotelu oraz kino plenerowego, gdzie wyświetlane są filmy francuskie. Wyjątkowym i być może najbardziej kolorowym budynkiem w Afryce Zachodniej jest XIX-wieczny kościół w stylu brazylijskim, obecnie przekształcony w meczet. Zakwaterowanie w hotelu. Nocleg w Hotelu Center Songhai lub podobnym.

3. DZIEŃ: PORTO NOVO – KETOU (ok 2 godz. jazdy) / śniadanie / kolacja
Śniadanie. Wizyta w Centrum Songhai (projekt wspólnego i zrównoważonego zarządzania obszarami rolniczymi, opartego na wiedzy i umiejętnościach). Zapoznamy się z filozofię centrum, a także z technologią i metodami, które mają na celu wzmocnienie lokalnych zasobów, usprawnienie produkcji z poszanowaniem środowiska i społeczeństwa. Przejazd do Ketou, stolicy starożytnego i prestiżowego królestwa Joruba, które nadal „rządzi” regionem przygranicznym między Beninem, a Nigerią. Jeżeli dopisze nam szczęście spotkamy się z rodziną królewską. Z Oba (królem) Adedu Loye i jego dostojnikami. Po obowiązkowych protokołach zostaniemy wprowadzeni do Pałacu Królewskiego i przyjęci przez Króla Adedu Loye, potomka rodziny królewskiej z Nigerii, uważanej za jedną z największych w Afryce od XIII wieku. Zakwaterowanie w hotelu.
Nocleg w Residence Celine lub podobnym.

4. DZIEŃ: KETOU – DASSA (ok 3 godz. jazdy) / śniadanie / kolacja
Rano w małej wiosce weźmiemy udział w maskaradzie Gelede. Gelede odbywa się co roku po zbiorach, podczas ważnych wydarzeń oraz podczas suszy lub epidemii i charakteryzuje się rzeźbionymi maskami, tańcami i pieśniami, śpiewanymi w języku joruba i odtwarzającymi historię i mity ludu Joruba-Nago. Kult Gelede jest poświęcony Matce Ziemi. Cała wioska świętuje, aby przywołać płodność zarówno ludzi, jak i gleby. Każda wyrzeźbiona maska ​​przedstawia inną postać, której prawdziwą naturę i tajemnice oraz symboliczne znaczenie znają jedynie wtajemniczeni. Maski są jaskrawo pomalowane i poruszają się jak lalki, opowiadając mity i historie za pomocą mowy ciała. Ma to zarówno charakter edukacyjny, jak i humorystyczny. To fascynujące połączenie magii i teatru ulicznego. Wyjazd do miasta Dassa, które było siedzibą starożytnego królestwa założonego przez Olofina (boski król) w 1385 roku. W mieście nadal można odkryć miejsca będące świadkami tej długotrwałej dynastii. Spacer po wzgórzach zaprowadzi nas do świętego miejsca, w którym chowano królów. Do dzisiaj jest chronione przez posągi i kapliczki Voodoo.
Późnym po południem udział w ceremonii tańca masek Egun. Maski Egun reprezentują duchy zmarłych i według miejscowej ludności „są” zmarłymi. Słowo Egun oznacza kość lub szkielet i jest używane przez lud Jorubów z Beninu i Nigerii w odniesieniu do ich przodków. Mężczyźni noszący maski reprezentujące Egun są inicjatorami kultu. Ubrani w jaskrawe, wielokolorowe ubrania wyłaniają się z lasu i tworzą procesję przez ulice wioski, skacząc w stronę każdego widza, który ośmieli się podejść zbyt blisko. Nie chcesz, aby Egun cię dotknął, ponieważ jeśli to zrobi, istnieje niebezpieczeństwo śmierci, więc uważaj! Po przybyciu, maski przeprowadzają swego rodzaju walkę z bykami, wywołując wśród widzów strach, szacunek oraz śmiech.
Powrót do hotelu. Kolacja. Nocleg w hotelu Jeko lub podobnym.

5. DZIEŃ: DASSA – NATITINGOU (ok 6 godz. jazdy) / śniadanie / kolacja
Po wczesnym śniadaniu transfer na północ. Wizyta w sanktuarium Savalou — ważnym miejscu dla pielgrzymów animistów. Następnie spacer do wiosek Taneka, które ukryte są pomiędzy górami. Wioski składają się z okrągłych chat pokrytych stożkowymi dachami z trawy, chronionymi u góry terakotową doniczką. Górną część wioski zamieszkują młodzi wtajemniczeni oraz kapłani fetysze, którzy okrywają się jedynie kozią skórą i zawsze noszą długą fajkę. Ta grupa etniczna od wieków zamieszkuje stanowiska archeologiczne. Pierwsi mieszkańcy (pochodzący z sąsiedniego Togo), przenieśli się w góry już w IX wieku. Od tego czasu grupy etniczne połączyły się, tworząc miejsce w którym mieszają się różne wpływy i grupy, zachowując własne kulty i rytuały inicjacyjne. W wiosce możemy natknąć się na półnagich mężczyzn. Tanekowie wierzą, że aby „stać się” człowiekiem, trzeba połączyć czas, cierpliwość i krew zwierząt złożonych w ofierze. Przyjazd do Natitingou. Kolacja. Nocleg w hotelu Tata Somba lub podobnym.

6. DZIEŃ: NATITINGOU / OKOLICE (ok 2 godz. jazdy) / śniadanie / kolacja
Po śniadaniu wyjazd na spotkanie z ludem Betammaribe (Somba – afrykańska grupa etniczna) zamieszkującym naturalne środowisko Gór Atakora. W samoobronie budują unikalne gliniane zamki, jednak w przeciwieństwie do swoich sąsiadów z Togo, przestrzegają wielu rytuałów inicjacyjnych. Młodzi mężczyźni w wieku od 18 do 20 lat mają na brzuchu blizny tworzące geometryczne wzory, są głęboko przekonani, że tylko dzięki tym bliznom mogą stać się „prawdziwymi” mężczyznami. Dziewczęta również przechodzą rytuał skaryfikacji, ale u nich w wieku 20-22 lat powstają blizny na brzuchu i plecach. Jeżeli dziecko zostanie poczęte przed inicjacją, skaryfikację przeprowadza się już na początku ciąży, gdyż brak blizn może mieć szkodliwy wpływ na przebieg porodu. Powrót do hotelu. Kolacja.

7. DZIEŃ: NATITINGOU – ABOMEY (ok 7 godz. jazdy) / śniadanie / kolacja
Śniadanie i następnie długa podróż do miasta Abomey, dawnej stolicy zachodnioafrykańskiego Królestwa Dahomeju. Po drodze wizyta w obozie Fulani. Fulani to głównie pasterze. Mężczyźni troszczą się o swoje stada, natomiast kobiety opiekują się obozem, doją krowy i produkują masło na rynek. Fulani słyną ze swojej niezwykłej urody. Piękne tatuaże na twarzy, smukłe ciała, bystre oczy. Poruszają się bardzo powoli i tajemniczo. Kontynuacja podróży. Przyjazd do Abomey. Kolacja. Nocleg w hotelu Biss lub podobnym.

8. DZIEŃ: ABOMEY – OUIDAH (ok 3 godz. jazdy) / śniadanie / kolacja
Śniadanie. Spotkanie ze społecznością „kowali”, którzy od wieków służyli królom Dahomeju przy produkcji broni i innych narzędzi. Wyjazd w stronę morza. Kilka kilometrów na północ od Cotonou, przeprawiamy się motorówką przez jezioro Nokwe i dotrzemy do Ganvie, największej i najpiękniejszej afrykańskiej wioski na palach. Około 25 000 mieszkańców grupy etnicznej Tofinou buduje swoje chaty na palach z drewna tekowego i pokrywa dachy grubą warstwą liści. Ich głównym zajęciem jest rybołówstwo. Życie każdego dnia toczy się wokół kajaków — mężczyźni łowią ryby, kobiety dostarczają towary na rynek, a dzieci docierają do szkoły. Przyjazd do hotelu. Kolacja. Nocleg w hotelu Casa del Papa lub podobnym.

9. DZIEŃ: 20.02.2025 / OUIDAH / śniadanie / kolacja
Śniadanie. Miasto Ouidah zostało podbite przez armię Dahomeja w XVIII wieku i stało się jednym z głównych portów handlu niewolnikami. Dziś miasto cieszy się architekturą afro-brazylijską, a świątynia pytona zwrócona jest w stronę katedry katolickiej. Szczególnie interesująca jest wizyta w Villi Adjavon zbudowanej w 1922 roku w stylu afro-brazylijskim. Dzisiaj jest domem współczesnej kolekcji sztuki afrykańskiej. Spacer do Świątyni Pytona. Zakończymy zwiedzanie miasta podążając „drogą niewolników” na plażę, do punktu „bez powrotu”, skąd niewolnicy wchodzili na statki. (Fort portugalski jest w remoncie). Powrót do hotelu. Odpoczynek. Kolacja.

10. DZIEŃ: OUIDAH – GRAND POPO (ok 1 godz. jazdy) / śniadanie
Po śniadaniu przejazd do Grand Popo. Wycieczka małą motorówką wzdłuż rzeki Mono i wizyta w maleńkiej wiosce, w której nadal praktykuje się dawny sposób wydobywania soli. Przeprawa przez laguny i małe lasy namorzynowe. Wzdłuż wybrzeża rybacy mieszkają w wioskach zbudowanych z gałęzi palm. W jednej z tych wiosek udział w ceremonii Zangbeto (strażnicy voodoo). Maska Zangbeto pokryta jest kolorową słomą do samej ziemi. Reprezentuje dzikie, nieludzkie duchy (siły natury i nocy, które zamieszkiwały Ziemię przed ludźmi). Osoby noszące maskę należą do tajnego stowarzyszenia i ukrywają swoją tożsamość, ponieważ niewtajemniczeni nie mogą wiedzieć, kim są. Rytuał Zangbeto jest wielkim i ważnym wydarzeniem dla wioski. Gwarantuje ochronę przed złymi duchami i złośliwymi ludźmi. Przyjazd do hotelu. Nocleg w Awale Plage lub podobnym.
*** Voodoo jest jedną z najstarszych praktyk religijnych. Zyskało negatywny rozgłos z powodu kolonizatorów, którzy bali się swoich afrykańskich niewolników praktykujących Voodoo. Chociaż niektóre praktyki Voodoo mogą być szkodliwe, jest to zazwyczaj praktykowane dla dobra społeczności poprzez oddawanie czci przodkom.

11. DZIEŃ: GRAND POPO / śniadanie
Dzień przeznaczony na relaks i korzystanie z udogodnień hotelu.

12. DZIEŃ: GRAND POPO / śniadanie
Dzień przeznaczony na relaks i korzystanie z udogodnień hotelu.

13. DZIEŃ: GRAND POPO – COTONOU / śniadanie
Dzień przeznaczony na relaks i korzystanie z udogodnień hotelu. Późne wymeldowanie. Przejazd na lotnisko w Cotonou.

14. DZIEŃ: COTONOU – WARSZAWA
Nocny wylot do Europy.

CENA OBEJMUJE:

  • zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym wg programu
  • zakwaterowanie w VIP rooms podczas wypoczynku
  • transfery i zwiedzanie minibusem
  • wszystkie atrakcje wymienione w programie
  • bilety wstępu
  • opłaty za wstęp do parków i obszarów chronionych
  • śniadania i kolacje
  • podczas wypoczynku – śniadania
  • późne wymeldowanie 24.02.2025
  • kierowcę oraz przewodnika angielskojęzycznego
  • opiekę polskiego Tour Leadera na całej trasie
  • ubezpieczenie (KL, NNW, bagaż)
  • obowiązkową składkę na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

CENA NIE OBEJMUJE:

  • biletu lotniczego na przeloty międzynarodowe (cena od 4350 PLN)
  • kosztów uzyskania wizy (400 PLN/osoba)
  • obiadów i napojów do posiłków
  • kosztów napiwków dla lokalnych przewodników, bagażowych, kierowców, wody mineralnej podczas przejazdów, lokalnych podatków i opłat wymaganych na miejscu – 150 EUR ( płatne pilotowi po rozpoczęciu wyprawy jako pakiet)